Handleiding Travian
Home

Welkom op mijn Travian pagina
Aanvallende Galliër
Ik weet er zijn al wel een paar andere handleidingen voor Galliërs. Maar ik vind deze toch allemaal het net niet zijn. Vandaar dat ik er eentje heb gezocht die wel goed is. Let wel op: je moet hiervoor veel uren per dag online zijn. Twee uur per dag is dus niet genoeg!

Het spel is verdeeld in 3 fasen. De eerste fase (dag 1-60) is echt heel belangrijk. Hier kan je het maken of compleet falen. Bouw in deze fase nog geen muren, ambassades of vallenzetters. Het liefst ook geen NAV's met mensen, behalve als het ECHT nodig is. Deze fase is vooral voor het bouwen van aanvallende troepen. Ga niet meteen de eerste dag beginnen, maar wacht 1 dag, zodat je niet bij de overactieve Germanen zit.

Dag 1
De eerste dag heb je nog beginnersbescherming. Maak op deze dag alleen maar grondstofvelden. Je zou eventueel nog een schuilplaats kunnen bouwen, aangezien je daar meer grondstoffen voor krijgt dan dat het kost, dus tot opdracht 16 is te doen. Aan het einde van de dag loopt, zoals gepland, je beginnersbescherming af. Voordat je bescherming afloopt ga je alle opdrachten zo snel mogelijk doen. Je kiest de economie kant bij opdracht 19. Het goud wat je bij opdracht 6 hebt gekregen kan je op 2 manieren verdelen. Ikzelf kies liever voor het eerste, maar dit is echt aan jezelf.
  1. Je koopt hout-, klei-, ijzer- en graanbonus (+25%). Dit is de beste keuze als je een speler bent die veel goud gebruikt en dit dus ook telkens verlengt.
  2. Je houdt het goud en gaat het npc'en als je wordt aangevallen. Je moet dit dan zo doen dat je weer een grondstofveld kan gaan verhogen. Dit is vooral handig als je voor de rest geen goud gaat gebruiken.
Na dag 1 hoort je productie er zo uit te zien:

Opmerking:
Dit is echt voor speed bedoeld, als je dit op de normale server gaat doen, dan is het misschien handig om de militaire kant te kiezen. Op speed hebben zelfs de grootste inactievelingen wel een rat (natuurlijk niet allemaal). En is dus farmen met een Phalanx onverstandig. De normale server moeten de mensen die inactief zijn langer bezig zijn en hebben dus minder snel een rat. Daar kan je dus beter farmen met Phalanxen.

Dag 2
Als je klei- en houtvelden rond de 4/5 komen (andere velden ook wel omhoog, maar niet zo hoog), dan kan je op weg gaan naar Toetatis Donders. Bouw je verzamelplaats, barakken 3, academie 5, wapensmid 3 en stal 3. Deze volgorde maakt niet heel erg uit, want je hoeft niks anders te bouwen in de tussentijd. Je hebt dus in je dorp alleen de dingen staan die je moest maken door je opdrachten en je voorbereidingen voor Toetatis Donders.
Deze dag moet je ook wel een beetje geluk hebben. Als niemand je aanvalt is dat natuurlijk helemaal super. Maar hier ben je nooit zeker van. Galliërs worden meestal vermeden door Germanen en Romeinen door de vallenzetter en (mogelijke) Phalanxen. Als je toch wordt aangevallen heb je meestal je goud nog om de npc'en voor grondstofvelden zoals ik eerder al had gezegd. Beginnersgoud raakt een keer op en als dat gebeurt moet je eens aan je schuilplaatsen gaan sleutelen. Die moet je gaan uppen. Als je 1 schuilplaats niveau 10 hebt, kan je daarna zoveel schuilplaatsen maken als je wilt. Als je alleen 400 extra grondstoffen wilt veiligstellen, denk er dan eens over na om 2 niveau 1 schuilplaatsen te nemen in plaats van 1 niveau 4 schuilplaats. Dit is veel goedkoper, maar kost wel meer bouwruimte die je nog niet zo 1-2-3 nodig hebt, maar later wel irritant kan zijn.

Overvallen
Hier komt een beetje intelligentie te pas. Wat ik nu ga schrijven is dus belangrijk, hou je hier dan ook aan! Met je eerste 2 Toetatis Donders moet je gewoon beginnen met farmen van inactievelingen. Dus degenen onder de 20 pop en al even uit de beginnersbescherming zijn. Zorg dat dit geen Galliër is, want je wilt geen Toetatis Donders in vallen hebben zitten. Dit is echt heel irritant, hou het dus maar gewoon bij Germanen en Romeinen. Als deze leeg zijn ga je niet meteen op zoek naar grotere spelers, maar spelers iets verder weg, aangezien je troepen toch ongelooflijk snel lopen. Blijf farmen en meer Toetatis Donders maken en stuur ze telkens weg in groepen van 2, bij spelers die richting de 100 populatie hebben kan je eventueel zo'n 5 Toetatis Donders sturen. Groter dan 100 zal je eerst moeten scouten voor de veiligheid. Scouts moet je pas nadat je 75 Toetatis Donders hebt maken. Dan zal je het waarschijnlijk pas nodig hebben, eerder mag natuurlijk, maar dat is je eigen keuze.

Counteren
Hiermee moet je beginnen als je aangevallen wordt en je meer hebt dan 20 Toetatis Donders. Aangezien die zoveel sneller lopen dan Knuppelvechters, is het handig dat je één Phalanx traint. Op deze manier kan je makkelijker timen door gewoon je Phalanx mee te sturen. Als je heel goed bent in rekenen en slecht in counteren hoeft dit natuurlijk niet, maar ik raad je aan om dit wel te doen.
Blijf gewoon Toetatis Donders bouwen en eventueel nog wat grondstofvelden. Geen onnodige dingen bouwen als een muur of ambassade of zoiets. Dit is echt onnodig!
Een dual account is erg handig bij deze tactiek. Je met echt wel allebei op dezelfde golflengte zitten en dezelfde tactieken aanhouden. Het hoeft niet, maar dan wordt het wel een stuk moeilijker. Ikzelf speel liever zonder dual, dus het kan wel. Als je minder actief bent, dan is het verstandig om je schuilplaats wat vaker te uppen, zodat er niks te halen valt. Geen Phalanxen maken om te verdedigen, want dat is zonde van je grondstoffen. Je hebt er niks aan!
Tip: Laat nooit je troepen thuis staan! Ga je even weg of slapen? Stuur je troepen dan weg totdat je zeker weet dat je terug bent.

Verhuizing
Als het raiden een beetje begint te lopen kom je op een gegeven moment op het punt dat je Toetatis Donders kan trainen en grondstofvelden tegelijk kan uppen. Als je grondstofvelden zo staan dat je Toetatis Donders kan blijven maken: hout 1400, klei 1800, ijzer 920, graan 240 (zal iets anders zijn met goud). Dan kan je gaan beginnen aan je reis naar het tweede dorp. Eerst ga je een raadhuis bouwen en je eerste feest geven (je moet vanaf nu blijven feesten!). Je residentie staat nu te popelen om gemaakt te worden. Deze breng je zo snel mogelijk naar level 10.
Nu komt je eigen initiatief eraan te pas. Je kan 2 kanten op, ikzelf heb liever de kant waarbij je niet meteen de 15-cropper pakt. Pak eerst wat resource dorpen en pak later pas de 15-cropper in je buurt. Maar als er bijvoorbeeld een 15-cropper met 150% graanbonus dicht bij je dorp ligt (7x7 is geweldig, maar 21x21 is ook goed), dan is het wel het pakken waard.

Voor- en nadelen van het NIET meteen pakken van een cropper
Het niet meteen pakken van een 15-cropper heeft natuurlijk zo zijn risico's. Er zullen altijd mensen zijn die WEL meteen een 15-cropper pakken. En dat zal maar net diegene zijn die jij op het ookg had. Als dit gebeurt heb je ten eerste heel veel pech, maar je kan niet zomaar bij de pakken neerzitten. Als er een andere hele mooie cropper ook in de buurt zit, dan pak je die gewoon. Dat is dus niet altijd het geval en dan zal je actie moeten ondernemen. Omdat je pas na je derde á vierde dorp een cropper wilt, zul je ondertussen wel een aaridge productie- / farmopbrengst hebben. Als iemand de cropper heeft die jij graag wilt, moet je aan je katapulten productie gaan werken. Dat betekent dat je geen gebouwen meer upt en zo weinig mogelijk aanvalstroepen maakt (behalve katapulten dus). Na een paar dagen vol katapulten geproduceerd te hebben, moet je genoeg hebben om het dorp weg te kunnen schieten. Let wel op dat je verzamelplaats op 20 staat, zodat je op 2 dingen tegelijk kan richten. En natuurlijk je 3 kolonisten al klaar zetten, maar dat is natuurlijk niet meer dan logisch.
Dat lijkt allemaal onnodige rompslomp die je liever wilt vermijden. Dus wat is dan het voordeel van wachten met een cropper totdat je ongeveer 4 dorpen hebt? Dat is op zich heel simpel om te beantwoorden. Als je maar 1 dorp hebt en je farmt al heel veel, is het echt heel moeiijk om ook nog eens een cropper op te bouwen. Of je moet bakken met grondstoffen willen npc'en. Maar over het algeheel is het beter om 3 support dorpen bij je cropper te plaatsen, zodat je gauw alles naar je cropper kan sturen en dan kan je met gemak je gebouwen en graanvelden omhoog krijgen. Dit scheelt echt heel veel goud wat je ook voor andere dingen kan gebruiken, of als je helemaal geen goud gebruikt is het al helemaal een ramp om een cropper als tweede dorp te hebben.

Voor- en nadelen van een cropper als tweede dorp
Meteen een 15-cropper pakken geeft ook weer een bepaalde druk. Je moet nog meer farmen, aangezien je eerste dorp daar ook al voornamelijk op leeft en je in je tweede dorp maar 1 veldje van alle grondstoffen hebt (behalve graan natuurlijk). Of je moet enorm veel goud willen gebruiken en dan je graan de hele tijd op npc'en. Als je tegen de verwachting in echt veel farmt, zou het eerst genoemde eventueel nog kunnen. Maar dit is nog niet makkelijk om te doen. Zeker aangezien je niet de enige farmer bent en je farms meestal ook niet stilzitten.
Heb ik al gezegd dat het moelijk wordt om genoeg grondstoffen in je 15-cropper te krijgen? Dat is echt een belangrijke factor. Want hoe wil je het voor elkaar krijgen om naar een derde dorp te gaan? Je zult toch een raadhuis moeten bouwen om te feesten. Doe je dit niet, zul je dus een groot feest in je eerste dorp moeten aanzetten. Dit kost echt veel grondstoffen. Ook moet je natuurlijk je residentie opbouwen. Daarvoor moet je blijven npc'en of je residentie in je eerste dorp naar 20 brengen, maar dat kost 4x zoveel.
Het voordeel zit eigenlijk meer mentaal. Je hoeft je niet meer druk te maken dat je geen cropper hebt. Deze zul je namelijk (hoeft natuurlijk niet) tot het einde van de server hebben.

Bouw prioriteiten
  1. Grondstofvelden.
  2. Toetatis Donders benodigdheden: verzamelplaats, barakken 3, academie 5, wapensmid 3, stal 3.
  3. Genoeg grondstofvelden voor Toetatis Donders (1400, 1800, 920, 240 (zonder goud)).
  4. Hoofdgebouw 10, academie, raadhuis 1, residentie 10.
  5. Alle grondstofvelden naar 10.
  6. Stal 10.
  7. Wat je zelf nodig acht om verder te kunnen.
Tips
  • Blijf je houden aan het overvalsysteem, dit wordt natuurlijk wel steeds op grotere schaal en met steeds grotere dorpen. Hier moet je je ook op aanpassen, maar blijf hier wel op letten!
  • Blijf altijd Toetatis Donders maken, dit moet gewoon gebeuren wil je groter worden.
  • Geen alliantie joinen omdat iedereen dit doet. Wacht hier even mee totdat je een beetje de sterke van de zwakkere kan onderscheiden. Dit kan veel schelen in je latere toekomst op de server. Het is dan wel weer zo dat je later altijd nog van alliantie kan wisselen.
  • Ik heb het hier niet over gehad, maar je kan het beste een Toetatis Donder als held nemen. Hij is snel en enorm sterk en daarom ook de beste Gallische held.
  • Ga je velden niet naar 666 doen, sommige zul je namelijk harder nodig hebben dan andere en dit is dus zonde van je grondstoffen die je beter in je (bijvoorbeeld) Toetatis Donders had kunnen steken.
Sommige mensen zullen hier anders over denken. Maar zo is hoe ik het zie en hoe ik het liefst speel.

Vorige paginaVolgende pagina
Welkom op dé snookersite voor Noord-Nederland
Copyright © 2010-2021 by Hilbert van Dijk, the Netherlands